7 de febrer de 2019

Descobreixen el paper clau de les molècules implicades en malalties neurodegeneratives

CRG

BARCELONA, 7 Febr. (EUROPA PRESS) -

Un estudi liderat pel Centre de Regulació Genòmica (CRG) ha revelat que els ARN juguen un paper clau en l'agregació de proteïnes i en les malalties neurodegeneratives.

Els ARN, molècules crucials perquè les cèl·lules produeixin proteïnes, estan implicats en l'agregació de proteïnes, procés pel qual aquestes no es pleguen bé i s'agrupen en munts, ha informat el CRG aquest dijous en un comunicat.

Si les cèl·lules no poden desfer-se'n, es tornen tòxics i impedeixen que les cèl·lules funcionin bé, i l'estudi, publicat a 'Cell Reports', assenyala que els ARN actuen com una bastida que subjecta diverses proteïnes que s'adhereixen juntament amb els ARN, i que certes molècules d'ARN amb propietats diferents atreuen més proteïnes i propicien que s'amunteguin.

Els investigadors Gian Gaetano Tartaglia, del CRG, i Teresa Botta-Orfila, de l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (Idibaps), van descobrir que existeixen ARN específics que interactuen amb moltes proteïnes dins d'una cèl·lula i que tenen diferents propietats.

Tartaglia ha explicat que, mitjançant l'ús d'eines teòriques, es va investigar com un ARN denominat FMR1 atreu proteïnes en la Síndrome de tremolor/atàxies associat al X fragil (FXTAS), i que van identificar-ne una d'elles, TRA2A.

Mitjançant l'ús de cèl·lules, models de ratolí de FXTAS i mostres postmortem de pacients, van confirmar que la TRA2A s'agrega al FMR1 en aquesta malaltia, i que ara que es coneix els components d'aquests agregats pot conduir a noves maneres de tractar-la.

Botta-Orfila ha assegurat que es van sorprendre en descobrir que les interaccions que van pronosticar podien actuar com un biomarcador per a la malaltia.

"La proteïna TRA2Al que vam descobrir està implicada en FXTAS, està implicada en l'entroncament de l'ARN, un procés crucial que garanteix que els fragments del codi genètic estan en l'ordre correcte i produeixen la proteïna adequada", ha dit.

Contador