Cada vegada es compra més segons la conveniència, la proximitat, la rapidesa i els horaris
BARCELONA, 17 Oct. (EUROPA PRESS) -
El ritme de vida del consumidor està canviant els hàbits de compra de peix, perquè cada vegada es compra més segons la conveniència, la proximitat, la rapidesa i els horaris, segons un estudi que ha encarregat Mercabarna a l'Associació d'Empreses de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc).
Per això l'estil de vida allunya els consumidors de la botiga tradicional, com reflecteix l'estudi 'Indicadors de compra i consum de productes del mar', que es basa en 1.002 enquestes a dones i homes espanyols d'entre 20 i 70 anys que compren peix i/o marisc, informen Mercabarna i Aecoc en un comunicat conjunt.
El transvasament de clients s'ha accelerat els últims tres anys: el 34% d'enquestats admet que durant aquest temps ha deixat d'anar a les peixateries del carrer o dels mercats municipals, en favor de les cadenes de gran consum.
Així, el supermercat ja és el canal prioritari del 65% d'usuaris a l'hora de comprar peix, mentre que un 32% continua anant a les botigues tradicionals i només el 3% el compra en línia.
El 59% d'enquestats diu que el seu dia a dia és molt atrafegat, i justifica anar al supermercat per tal d'unificar les seves compres en el mateix lloc (52%), pel preu (35%), per la proximitat d'aquests locals de casa seva (32%) i per l'amplitud horària de les cadenes (28%).
La peixateria tradicional sí que és el canal més ben valorat: l'índex de satisfacció l'encapçala la botiga a peu de carrer (8,52) i la que està al mercat detallista (8,38), per davant del supermercat (8,18) i del canal en línia (8,01).
Tanmateix, el client demana canvis en la botiga clàssica, com ara ampliar horaris (32%), netejar el peix segons la seva necessitat (23%) i acceptar encàrrecs per telèfon o internet (17%).
CONSUM 2,4 VEGADES PER SETMANA
El 63% de compradors consumeixen productes del mar una mitjana de 2,4 vegades per setmana. El 22% d'enquestats diu que en menja més que abans (sobretot lluç, salmó i bacallà), però el 19% en menja menys (per l'aspecte del producte, pel preu o perquè no vol preparar-lo a casa).
Segons l'estudi, el creixement del sector passa per oferir productes preparats per menjar, com ja demostra el consum actual de sushi: el 45% d'enquestats en menja a casa almenys una vegada al mes (el 44% el compra al súper, el 38% a l'híper, el 31% mitjançant 'take away' o 'delivery', i el 10% a les botigues de barri).
A més a més, el 28% de consumidors menja menys carn en els últims anys i el 16% diu que ha optat pel peix com a alternativa a la carn.
Pel que fa a la preferència pel peix fresc, el 32% n'ha comprat en l'últim mes, però el 76% ha optat per congelar-lo (el 40%, ho fa per prevenir l'anisakis, per la qual cosa la prudència davant el paràsit pot estar canviant els hàbits de compra).
La tendència a congelar-lo fresc també s'explica perquè només el 47% de compradors se'l mengen el dia que el compren, mentre que el 34% ho fa l'endemà i el 20% espera més dies.
El director general de Mercabarna, Josep Tejedo, ha explicat que investiguen quines modernitzacions requereix el mercat majorista per vendre més peix i marisc, i que pretenen saber com compra el consumidor "i així adaptar millor els serveis del mercat majorista a les necessitats de la cadena detallista".
Les 90 hectàrees de Mercabarna inclouen 700 empreses majoristes de producte fresc i un escorxador; les empreses dedicades al comerç estan en els mercats centrals de fruita i hortalissa, de peix i marisc i de flor i planta, mentre que la resta està al seu al voltant; comercialitza 2 milions de tones de producte fresc a l'any, i alimenta més de 10 milions de persones.
El contingut d'aquesta notícia està elaborat en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona