Actualitzat 12/12/2018 15:46

Els partits van gastar 11,7 milions en la campanya del 21D i tots van complir la llei

Eleccions al Parlament del 21D a Catalunya
Europa Press - Archivo

Cs és el que més va gastar i el PP a qui li va costar més cada escó

BARCELONA, 12 des. (EUROPA PRESS) -

Els partits catalans van gastar conjuntament 11,7 milions d'euros en les campanyes electorals de les eleccions autonòmiques del 21 de desembre del 2017, segons un informe de la Sindicatura de Comptes.

L'informe, recollit per Europa Press, assenyala que totes les formacions van complir la Llei Orgànica del Règim Electoral General (Loreg), que estableix el límit general màxim de despesa electoral i de publicitat per a les campanyes.

Així, el partit que es va gastar més va ser Cs amb 2,9 milions, seguit pel PSC-Units amb 2,4 i JxCat amb 1,8.

La quarta formació amb més despesa de campanya va ser el PP amb 1,6, mentre que ERC el segueix amb la mateixa xifra, i els comuns (886.000 euros) i la CUP (429.000 euros) són els únics que no van aconseguir el milió d'euros.

A més, si es divideix la despesa del partit pel resultat electoral obtingut, el PP és la formació a qui més li ha costat cada escó: 415.674 euros per cadascun dels quatre diputats que té; el segueix el PSC amb 141.966 euros per a cada escó --en té 17--.

Els vuit diputats dels comuns van costar 110.752 euros cadascun; els quatre de la CUP 107.379; els 36 de Cs 82.493; els de JxCat 53.701, i els de ERC van ser els més 'barats' amb 49.972.

ORIGEN DELS RECURSOS

La majoria dels diners gastats en la campanya de Cs prové d'aportacions del mateix partit, que van ser 2,5 milions d'euros, i també va rebre 89.595 euros d'aportacions de persones físiques o jurídiques, i es va gastar 939.906 euros en 'mailing'.

Per part de JxCat, destaca que va rebre 128.463 euros en aportacions de persones físiques o jurídiques, mentre que el PSC (804.194 euros) i el PP (433.423 euros) són els únics partits que es van endeutar per a la campanya.

Els socialistes també són el segon partit que més es va gastar en 'mailing', amb 852.020 euros, i els comuns i els cupaires són els que menys van gastar en aquest apartat, amb 401.980 i 202.950 euros respectivament.

RECOMANACIONS

Malgrat que la sindicatura no detecta irregularitats en el finançament de les campanyes, sí que formula diverses recomanacions per millorar la despesa electoral i les normatives que la regulen.

Per exemple, demana als legisladors regular "el buit legal" que existeix respecte a les noves formes de finançament privat a què tenen accés els partits a través de la concessió de microcrèdits realitzats mitjançant plataformes digitals de finançament col·lectiu.

'MAILING'

La sindicatura també identifica l'elevat cost que va suposar per als partits el 'mailing', és a dir, la propaganda electoral que tots envien als domicilis de la gent, i demana "estudiar la conveniència de reduir" aquesta despesa de cara al futur.

Els partits catalans s'han compromès diverses vegades a fer un 'mailing' conjunt --enviar un únic sobre amb totes les respectives propagandes-- per reduir la despesa en aquest aspecte, però l'han incomplert sistemàticament.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés