Barcelona reivindica la seva capitalitat després de ser escollida com a seu europea de la mobilitat urbana

Comptarà amb un pressupost de fins a 1.600 milions i col·laborarà amb diverses ciutats, empreses i universitats

Barcelona reivindica la seva capitalitat després de ser escollida com a seu europea de la mobilitat urbana
12 de desembre de 2018 EUROPA PRESS

BARCELONA, 12 Des. (EUROPA PRESS) -

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha reivindicat aquest dimecres la capitalitat de la ciutat després d'haver estat escollida per situar la seu de la plataforma europea Knowledge and Innovation Community on Urban Mobility, que mirarà de resoldre com s'ha de desenvolupar la mobilitat urbana del futur.

"El gran cervell europeu estarà situat a Barcelona", ha celebrat Colau en la roda de premsa posterior a la primera assemblea general d'aquesta iniciativa, que està formada per un total de 47 agents públics i privats, entre els quals hi ha ciutats, empreses i universitats de 15 països.

Aquest tipus de plataforma europea, que es coneix com a KIC, haurà d'abordar el "gran repte" que suposa la mobilitat per a les urbs, sobretot per la contaminació que genera, i l'alcaldessa ha advocat perquè haurà de ser més sostenible i saludable per als ciutadans.

A través de compartir els coneixements i impulsar diverses proves pilot, Colau ha assenyalat que el KIC serà un espai en el qual "pensar junts" sobre els canvis que està experimentant la mobilitat urbana, com l'auge dels vehicles compartits i elèctrics, l'impacte del comerç digital i el trànsit de mercaderies.

El projecte està previst que tingui una vigència d'entre set i quinze anys i comptarà amb un pressupost de fins a 1.600 milions d'euros: la UE aportaria 400 milions i els socis que l'integren els 1.200 restants.

A Barcelona la seu s'instal·larà a l'antiga fàbrica de Ca l'Alier, situada a Poblenou, i s'espera que els primers resultats del projecte es comencin a materialitzar el 2020.

Pel 2026, el projecte aspira a alliberar més espai viari i augmentar la mobilitat compartida a les ciutats participants, acompanyar 180 empreses emergents, aconseguir uns 38 milions d'euros d'inversió en diferents projectes conjunts, formar 1.450 graduats i impulsar 125 productes.

RECONEIXEMENT EUROPEU

Colau també ha celebrat que la UE hagi optat per la candidatura liderada per Barcelona per a aquest projecte: "És un reconeixement específic a les polítiques de mobilitat" i innovació impulsades pel consistori, ha remarcat.

Ha exposat que les superilles, la nova xarxa d'autobusos i l'ampliació dels carrils bici a Barcelona han estat algunes de les polítiques que han decantat que la ciutat hagi estat escollida per Europa.

Després de no aconseguir l'any passat que l'Agència Europea del Medicament (EMA, per les seves sigles en anglès) se situés a Barcelona, Colau ha explicat que el consistori va enfortir la seva aposta per aquest projecte, en el qual treballava des de fa cap a tres anys: "Vam dir que Barcelona no s'atura ni es rendeix", ha recordat Colau.

EMPRESES I UNIVERSITATS

El consorci compta amb la participació de Seat i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i tant el president de l'automobilística, Luca de Meo, com el rector de la universitat, Francesc Torres, han celebrat les oportunitats que es poden derivar de la iniciativa.

De Meo ha remarcat que comparteix amb l'Ajuntament el voler avançar cap a una mobilitat urbana sense cap impacte mediambiental i totalment segura, per a això ha raonat que la seva empresa treballa per adaptar el seu model de negoci al nou context: "L'objectiu és el mateix".