Temporada Alta ja ha venut més d'un 85% de les entrades de la programació

8 de novembre de 2018

El director del festival demana augmentar el pressupost de les produccions catalanes per poder sortir a l'exterior en un moment en què la dramatúrgia local genera "curiositat"

ACN

Salt.-El festival d'arts escèniques de Temporada Alta ja ha venut més del 85% de totes les localitats. Segons ha explicat el seu director, Salvador Sunyer, en una entrevista a l'ACN "aquest any és l'edició amb més gent", després de vendre més de 49.000 entrades. El festival encara l'equador amb un bon balanç també dels espectacles programats. Sunyer ha destacat que en aquesta edició del Temporada Alta es manté l'aposta per les coproduccions amb la voluntat de "trobar aliats" que permetin als espectacles locals creuar la frontera. Segons el director del festival, encara costa programar més enllà dels Pirineus perquè a Catalunya "es produeix amb molts pocs diners". De tota manera, Sunyer ha afirmat que "hi ha curiositat a fora pel que s'està fent" a l'escena dramatúrgica catalana.

El festival Temporada Alta arriba a l'equador de la 27a edició amb un bon regust de boca. El director del festival, Salvador Sunyer, ha anunciat que ja han venut més del 85% de les localitats, que correspon a 49.000 entrades. Sunyer ha destacat que fins al moment "aquesta és l'edició amb més gent", per l'elevat volum d'entrades anticipades venudes.Per altra banda, el director també s'ha mostrat molt satisfet d'alguns dels espectacles que s'han vist en aquest primer mes. Sunyer ha destacat el bon funcionament d'Isabella's Room', que va ser l'espectacle inaugural. També ha destacat l'estrena de la companyia alemanya Rimini Protokoll al festival amb 'Uncanny Valley'.Aquestes dues produccions internacionals formen part de la vintena d'espectacles d'arreu del món que es poden veure als escenaris gironins durant el festival. Sunyer ha afirmat que el públic de Temporada Alta ja "no ho troba estrany veure obres en lituà, en alemany" o en altres idiomes que no són el català, perquè ja fa molts anys que s'ha apostat per programar obres estrangeres.Segons el director de Temporada Alta, comptar amb aquests espectacles "oxigena la producció del país" ja que els espectadors s'acostumen a veure què es fa a fora i obliga a les companyies locals a reinventar-se i apostar per noves creacions.Aliances per exportar els espectacles localsMés enllà d'enriquir la producció de casa, Temporada Alta busca obrir portes a les companyies locals per sortir fora dels escenaris catalans. Per aquest motiu, el festival aposta per les coproduccions internacionals en què "artistes internacionals treballin amb artistes d'aquí", tal com ha passat amb 'La néta del Senyor Linh', en què l'actor Lluís Homar s'ha posat sota les ordres del director belga, Guy Cassiers, per elaborar un monòleg sobre l'exili, la soledat i la identitat.De tota manera, el director del festival ha destacat que un dels problemes que tenen els espectacles catalans és que aquí "es produeix amb molts pocs diners" i això fa que quan surtin fora del país, costa arribar al nivell d'altres produccions foranies. Una diferència que no tan sols es veu en l'espectacularitat de l'escenografia, sinó també en les hores de preparació dels actors.De tota manera, Sunyer ha assegurat que "hi ha curiositat a fora pel que s'està fent aquí" i per això és tan "important trobar aliats" d'altres països per crear coproduccions que ajudin a augmentar el pressupost de l'espectacle, però que també ofereixen "una porta oberta per veure el que s'està fent aquí".En aquesta línia, el festival està preparant una setmana dedicada a programadors internacionals. Del 22 al 25 de novembre s'oferiran diversos passis d'espectacles amb "el millor que es fa a fora", però aquests programadors també podran veure "el millor que fem aquí" amb algunes de les obres locals que hi ha programades a Temporada Alta.Segons Salvador Sunyer, aquesta setmana permet crear un "ecosistema" en què no tan sols els programadors veuen les obres, sinó que les companyies ofereixen projectes futurs per veure si els poden tirar endavant amb la seva ajuda.El festival mantindrà l'espectacle de Jan FabreEl 25 de novembre –precisament durant la setmana de programadors internacionals– el festival acull l'espectacle de dansa 'The Generosity of Dorcas', del prestigiós coreògraf Jan Fabre. Aquesta producció arriba després que una vintena de ballarins i ballarines firmessin una carta acusant a Fabre d'assetjament sexual.De tota manera, Sunyer ha destacat que el festival mantindrà en cartell aquest espectacle, perquè confia en "la presumpció d'innocència" del coreògraf. Sunyer ha explicat que quan aquest cas va sortir a la llum, van parlar amb altres festivals i teatres d'Europa que també han programat la producció, però que tots ells van arribar a la conclusió que, de moment, el mantindrien.El director ha explicat que Bèlgica ja ha obert una comissió per investigar si el flamenc va cometre els casos d'assetjament sexual que expliquen els ballarins a la carta publicada. Fins que aquesta comissió no es decideixi, ells seguiran programant-lo.En paral·lel, algunes persones ja s'estan unint per les xarxes socials per crear piquets que evitin que es faci aquest espectacle al Teatre de Salt. Sobre aquestes manifestacions, Sunyer s'ha mostrat molt clar: "tothom ha de dir el que creu que ha de dir i fer el que creu que ha de fer". Així que dona llibertat total per aquells qui vulguin assistir a l'espectacle i per aquells qui hi vulguin manifestar-se en contra.A Tempo, un projecte que agafa arrencadaDesprés que l'any passat es portés a terme la prova pilot del projecte pedagògic A Tempo, aquest 2018 ja s'ha començat a aplicar a pràcticament totes les escoles i instituts de Girona i Salt. Aquest projecte es divideix en tres programes diferents i té l'objectiu de "fer arribar les arts a totes les escoles".Una de les línies de l'A Tempo és portar alguns dels actors del festival a les classes de les escoles i instituts. Sunyer ha detallat que "la idea és que la gent no vegi un artista com un monstre" i que descobreixi que la seva vida pot ser tan normal com la d'un altre ciutadà. Però aquesta iniciativa també compta amb un retorn pels actors ja que es troben "cara a cara" amb el públic i els ajuda a veure què entenen i què no de les seves creacions.

Contador