Publicado 07/02/2019 10:45

Més de 7,6 milions de visitants als monestirs de la Ruta del Cister des de la creació de la marca turística fa 30 anys

Concierto en el Reial Monestir de Vallbona de les Monges (Lleida)
GENERALITAT - Archivo

L'oferta d'allotjaments i de serveis turístics en les tres comarques que l'integren s'ha incrementat notablement durant aquest període

ACN

Vallbona de les Monges.-Un total de 7.664.660 persones han visitat els monestirs que formen part de la Ruta del Cister (Santes Creus, Poblet i Vallbona de les Monges) des del 1989, quan es va crear aquesta marca turística per dinamitzar turísticament i econmica les tres comarques que la integren: l'Alt Camp, la Conca de Barber i l'Urgell. Durant el 2018, els tres monestirs cistercencs van sumar 167.861 visites. En aquests 30 anys, l'auge de visitants s'ha tradut també un increment de l'oferta turística i de serveis en aquestes comarques en qu s'ha passat de 40 allotjaments el 1989 a 334 el 2018, de 54 establiments de restauració a 436, i de no haver-hi cap empresa de turisme actiu a les 41 que hi ha actualment. D'altra banda, 105.389 persones han fet el GR175 La Ruta del Cister en els deu últims anys.

La Ruta del Cister, que va néixer per iniciativa dels consells comarcals de l'Alt Camp, la Conca de Barber i l'Urgell, celebra enguany 30 anys de funcionament. Creada amb la voluntat de desenvolupar turísticament i econmica les tres comarques, ha esdevingut en aquest període l'expressió i identitat del territori. El mon de la ruta respon al fet que el patrimoni artístic i cultural de cada una d'aquestes comarques est conformat per tres monestirs cistercencs, els monestirs reials de Santa Maria de Poblet, ubicat a Vimbodí i Poblet (Conca de Barber); Santa Maria de Vallbona, a Vallbona de les Monges (Urgell), i Santes Creus, a Aiguamúrcia (Alt Camp).Amb la creació de la marca turística es va estructurar una oferta integral que pogués connectar amb les expectatives del visitant potencial. D'aquesta manera, es van ordenar les infraestructures, els recursos, els atractius i els serveis en funció de la demanda per incorporar-los a una marca que oferís una imatge atractiva i de qualitat; que permetés la identificació de l'oferta en els diferents mercats on es volia comercialitzar, i que generés les interaccions necessries perqu el turista optés per visitar aquesta destinació i no una altra. Aquest ha estat el repte de la Ruta del Cister des de la seva creació com a marca i destinació que ha perms el seu posicionament i consolidació en aquests trenta anys. A més del treball dels consells comarcals, cal destacar també el paper que hi ha jugat els ajuntaments i el suport de la Generalitat i de les diputacions de Tarragona i Lleida. En un estudi dut a terme el 2018, més del 50% de les persones que hi van participar coincidien en el fet que visitar el territori de la Ruta de Cister pot ser una bona proposta per fer en família.Tot i que el seu nom es basa en els tres monestirs, que conformen un important patrimoni artístic i cultural de cada una d'aquestes comarques, des de la seva creació, la Ruta del Cister ha incorporat també tots aquells recursos turístics, culturals i naturals que es poden trobar en el conjunt dels seixanta cinc municipis que la integren. Així, la Ruta del Cister s'ha convertit en un element cabdal del desenvolupament d'aquest territori en tant que recull tots els efectes beneficiosos del desenvolupament turístic: potencia l'activitat econmica, posa en valor els recursos patrimonials i diferencia aquest territori d'altres canalitzant l'atractiu dels recursos a través d'una proposta diferent i distintiva.Un dels indicadors importants a tenir en compte des de la creació de la marca és l'evolució del nombre d'establiments i serveis turístics en les tres comarques. Des del 1898 s'ha passat de 40 allotjaments a 334 el 2018, de 54 establiments de restauració a 436, i de no haver-hi cap empresa de turisme actiu a les 41 que hi ha actualment. Fa 30 anys les tres comarques comptaven amb 18 museus i espais visitables i 5 oficines de turisme i ara ja són 99 i 27, respectivament. Més de 105.000 senderistes al GR175 La Ruta del Cister en els darrers deu anysD'altra banda, 105.389 persones han transitat pel GR175 La Ruta del Cister des del 2008, segons les estadístiques recollides a partir de la installació d'eco-comptadors al llarg del sender. Enllaa els monestirs de Santes Creus, Vallbona i Poblet, després de travessar diferents localitats de l'Alt Camp, la Conca de Barber i l'Urgell. Va sorgir com una activitat social del Centre Excursionista la Xiruca Foradada del Pla de Santa Maria amb l'afany d'arribar als monestirs cistercencs per diferents indrets. El GR175, com a producte de senderisme lligada a la Ruta del Cister, es va inaugurar el 1999 per va ser l'any 2009 quan es va convertir en itinerari turístic. El seu itinerari, amb poc més de 100 quilmetres i degudament senyalitzat, esdevé una descoberta de la cultura, la histria, la gastronomia, el paisatge natural i hum. Un territori on gaudir d'experincies impactants com poden ser participar en la pregria de vespres tot escoltant el cant dels monjos de Poblet, després d'haver realitzat una magnifica excursió per les muntanyes de Prades i el Paratge Natural de Poblet.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés