El festival de teatre visual IF Barcelona reflexiona sobre el cos i les seves figures i se centra en la recerca

El festival de teatre visual IF Barcelona reflexiona sobre el cos i les seves figures i se centra en la recerca
9 de novembre de 2018 ACN

La tercera edició del festival es concentra a l'Institut del teatre, la sala Hiroshima i l'Arts Santa Mònica

ACN

Barcelona.-El festival IF Barcelona, dedicat al teatre visual, de figures i titelles, se centra en el bienni 2018-2019 en el cos i les seves figures. "Volem veure de quina manera es treballa amb la figura humana com a element no només escenògraf sinó també dramatúrgic", ha dit el director del festival, Jordi Alomar. Aquesta edició, que concentra les activitats durant el novembre, se centra en la recerca i la reflexió: "És una edició laboratori, de processos de feina, de pensament i de generació de preguntes", ha dit Alomar. Entre les activitats que proposen destaca un simposi internacional a l'Institut del Teatre titulat 'Figura i Cos' i la presentació dels cinc artistes i projectes residents, que es farà tant a Barcelona, a l'Arts Santa Mònica, com a Sabadell, a l'Estruch.

Després de la primera edició el 2015, el festival va decidir estructurar-se de forma biennal, alternant any dedicat al suport a la producció i la recerca i un altre dedicat a l'exhibició. "Entrar en una inèrcia de festival anual ens impedia seguir de prop processos creatius que requereixen un altre ritme i una altra manera de treballar, per això pensàvem que la forma de fer-ho cada dos anys podia ser una bona manera de donar temps i espais a aquestes propostes", ha explicat el director de l'IF Barcelona. Amb aquesta edició dedicada a la recerca, des del festival pretenen l'any vinent poder presentar una programació d'exhibició "gran i sòlida".El festival comença aquest divendres a Olot, dins d'una col·laboració amb el Lluèrnia, festival del foc i de la llum, dins del qual actuarà Besllum, una companyia mallorquina que treballa amb el compositor català Octavi Rumbau. Paral·lelament a Barcelona tindrà lloc l'exhibició d'un espectacle de dansa amb objectes, que va ser produït per l'IF Barcelona durant el bienni passat. Es tracta de 'WeWood', de Federica Porello, que es pot veure a la sala Hiroshima avui i demà 9 i 10 de novembre.Activitats de formació i reflexió a l'Institut del TeatreEl simposi internacional 'Figura i Cos', que tindrà lloc el 15 de novembre a l'Institut del Teatre, inclourà sis ponències d'alt nivell i la participació de diversos artistes internacionals que explicaran els seus processos de treball. Les activitats relacionaran el cos humà i les múltiples formes en què es manifesta a escena. A l'Institut del Teatre destaca també un taller impartit per Anna Ivanova, professora a l'acadèmia d'arts escèniques de Sant Petersburg i una de les referents europees del teatre visual, d'objectes i titelles, que tindrà lloc del 19 al 23 de novembre.El professor de teatre visual de l'Institut del Teatre, Alfred Casas ha valorat molt positivament la col·laboració amb l'IF Barcelona, per la creació d'un espai de "debat i formació del professorat", ja que "el teatre visual no deixa de ser una part minoritària dins l'Institut, que permanent ha de lluitar per la seva supervivència".Els projectes residentsL'Arts Santa Mònica continua sent seu del festival un any més, amb la presentació dels cinc projectes residents i un estudi de diagnosi del sector del teatre visual i de titelles a Catalunya, que tindrà lloc el 16 de novembre. Una activitat similar s'organitzarà una setmana després, el 23 de nombre, a l'Estruch, la Fàbrica de Creació de les Arts en Viu de Sabadell.'Las Hermanas Verán' d'Andrea Cruz és un dels projectes residents, que treballa el moviment des de la fotografia contemporània, coreografies estàtiques i jocs de performance en un muntatge hipnòtic i emotiu. L'artista francesa Carine Gualdaroni, directora de la companyia Juste Après, presenta el seu projecte 'Corpus' sobre la multiplicació dels cossos, confrontant cossos reals i ficticis i qüestionant la noció de grup.La coreògrafa i ballarina germano-japonesa Minako Seki continua la sèrie 'Human form' amb una proposta que ultrapassa els límits de les formes humanes. Aquest projecte posa preguntes com "on hi ha el límit entre l'home i l'animal, entre l'home i l'humanoide, entre l'home i la màquina?".La proposta del català Pep Aymerich, artesà de la fusta, parla del cos a través de les reaccions dels materials treballats. En darrer lloc, l'italià Pietro Marullo presenta el projecte 'HIVE', que parteix de la representació de la Sagrada Família de Michelangelo, per fer-ne una revisió mitjançant la intersecció d'arts visuals, teatre, instal·lació i moviment.Un festival que vol ser referent, malgrat les condicions adversesPer a Jordi Alomar aquest festival "posa de rellevància un sector molt viu a Catalunya i que malauradament no compta amb espais de visibilitat equivalents als que puguin disposar altres àmbits de les arts escèniques". En efecte, el sector de les arts visuals, de figures i de titelles, és més rellevant a l'estranger, que no pas a Catalunya. És per això que el 2015 va sorgir l'IF, amb l'objectiu de "mostrar a Catalunya la riquesa que hi ha, però que no hi ha manera de veure", ha expressat Alomar.La valoració del director de l'IF Barcelona d'aquests anys de vida és "positiva", malgrat les dificultats econòmiques i "unes condicions institucionals i de mercat completament adverses". "El nostre objectiu seria ser un festival estratègic i arribar ser la biennal de referència del teatre visual i de titelles a Catalunya", ha sentenciat Alomar.

Contador